Landelijke hulplijnen

Voor vragen over corona en thuisisolatie:

  • Voor al je vragen vragen over corona bel je met het informatienummer van het RIVM via 0800 - 1351 of GGD via 088 - 0031111

  • Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kun je contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn via 070 - 4455888. Dit nummer is van maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 9:00 – 17:00 uur.

Voor een praatje en een luisterend oor:

  • De Luisterlijn staat klaar voor mensen die zich eenzaam voelen en graag een praatje willen maken en hun verhaal willen delen. Voor een luisterend oor zijn zij 24 uur per dag bereikbaar op telefoonnummer 0900 - 0767. Daarnaast is het ook mogelijk om ze via de chat of e-mail te bereiken. 

  • Ben je nog jong en wil je graag met iemand praten omdat je misschien bang of verdrietig bent of omdat er iets anders aan de hand is? Bel met de Kindertelefoon op telefoonnummer 0800-0432 of chat met iemand via de website.

Voor psychische en sociale problemen:

  • MIND Korrelatie werkt met professionele hulpverleners, zoals maatschappelijk werkers, psychologen en pedagogen. Deze hulpverleners zijn te bereiken van maandag t/m vrijdag 09:00 tot 22.00 uur en van zaterdag t/m zondag 09:00 tot 18:00 op telefoonnummer 0900 - 1450 en via de chatfunctie op de site, Whatsapp en e-mail. 

  • Om te praten over de gevolgen van corona op jouw mentale gezondheid kun je contact opnemen met het coronahulp-initiatief van IpracticeHet gratis telefoonnummer van het Corona-loket is 020 - 2444889. Ook online is het loket bereikbaar voor educatie en vragen: www.ipractice.nl/corona

  • Bij het Steunpunt Coronazorgen vind je informatie over hoe je met je gevoelens en zorgen om kan gaan. Waar nodig krijg je doorverwijzingen voor hulp. 

Voor anderstaligen:

  • Corona helpdesk voor statushouders van Nieuwlander bereik je via 085 - 5808800. Zij zijn elke werkdag bereikbaar tussen 14:00uur – 16:00 uur. De helpdesk-vrijwilligers spreken Tigrinya en Arabisch.

  • Voor mensen uit niet-Nederlandse culturen die in Nederland wonen en vragen hebben over zorg is de Mikado Helpdesk bereikbaar via de website. 

  • Omnia Jeugdzorg voor vragen over opvoeden via 040 - 2027129. Antwoord kan gegeven worden in meerdere talen: Nederlands, Arabisch, Turks, Somalisch, Pools, Berbers, Spaans, Engels, Afgaans en meer.

Voor mantelzorgers:

  • De Mantelzorglijn is beschikbaar voor informatie over mantelzorg en het coronavirus via de website en op telefoonnummer 030 – 7606055.

Voor senioren:

  • De hulplijn van ouderenbond ANBO is te bereiken van 09.00 tot 21.00 uur op 0348 - 466666.

  • De Ouderen Infolijn van KBO - PCOB voor vragen over corona en het delen van zorgen tel 030 - 3400600
    bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur

  • De Zilverlijn van het Nationaal Ouderenfonds kun je via 088 - 344 2000 bellen voor een belmaatje dat wekelijks contact  met je opneemt

  • Voor alle digitale en online vragen is de Helpdesk Welkom Online van het Nationaal Ouderenfonds  op werkdagen te bereiken van 09.00 tot 17.00 uur op 088 - 344 2000

  • SeniorWeb stelt tijdens de coronacrisis het gratis telefoonnummer 0800 - 0506 beschikbaar voor computervragen. Lukt videobellen niet, loopt je vast in WhatsApp of heb je een ander computerprobleem? Vrijwilligers helpen bellers op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur. Daarnaast heeft SeniorWeb op www.seniorweb.nl/thuis-online allerlei nuttige en leuke informatie verzameld om deze moeilijke tijd te kunnen doorstaan.

Voor ouders:

  • Kun je als ouder wel een steuntje in je rug gebruiken in deze ingewikkelde tijd waarin opvoeden, thuisonderwijs, mantelzorgen en thuiswerken voor extra spanningen zorgen? Bel dan voor een luisterend oor en advies naar de OuderWijzerTelefoon via tel 085 - 1303959.

Voor vermoedens van huiselijk geweld:

  • Heb je een vermoeden van huiselijk geweld? Lees dan hier wat je kan doen. In alle gevallen kun je terecht bij Veilig Thuis via tel 0800 - 2000